Våra villkor i webbutiken - Halvmånen Sadelmakeri AB

Halvmånen Sadelmakeri AB (org nr 556867-3569) erbjuder vissa produkter & tjänster till försäljning på hemsidan. Här kommer våra allmänna villkor. Läs gärna vår integritetspolicy också. Vill du kontakta oss? Klicka här.

Priser

Alla priser i webbutiken visas inkl 25% moms. Momsen på tjänster för att reparera lädervaror är 12%. 
 

Betalningsalternativ

- Hips checkout
Hips Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Hips Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert.

Genom att ange eller efterfråga information i Hips Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Hips Checkout Användarvillkor
Genom att använda Hips Checkout godkänner du Hips AB och HIPS Betalservice AB (559057-2821, 559114-1873 Strandgatan 1, 302 46 Halmstad), gemensamt kallat “Hips”, villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas (“Villkoren”). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Hips Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Hips Checkout måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Hips Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Hips säkerställa din identitet. Hips inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Hips behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Hips Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Hips godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter
Hips Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Hips Checkout är faktura, kortbetalning mfl. Faktura kan ligga som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Hips vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Hips Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Hips kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Hips Checkout.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Hips Checkout, träffar du och Hips ett avtal där Hips bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Hips ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Hips har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Hips Checkout (såsom exempelvis Swish eller PayPal), där Hips inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock i dessa fall inte att omfattas av Hips köparskydd.

Användning
Hips är innehavare av samtliga rättigheter till Hips Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Om du tidigare har handlat med Hips Checkout och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att förifyllas så fort du angett din e-postadress och postnummer. Du kan närsomhelst avsäga dig den här funktionen genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskydd@hips.se eller genom att välja det alternativet direkt i Hips Checkout.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor. 

Leveranstid
Normal leveranstid är cirka 3-5 dagar.

Produkter vi tillverkar själva i vårt Sadelmakeri har en annan leveranstid. Denna leveranstid står beskriven på produktens sida. 

Leveranssätt
Vi skickar beställningar som postpaket/brev eller paket via Postnord, eller via DHL Servicepoint ombud.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Frakt
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. 

Reklamation och returrätt
Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du står för frakten till dig och returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Vi hämtar inte ut rekomenderade paket eller brev.

 

Ångerrätt
Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Du står för returfrakten (Gäller ej vid specialbeställda varor). Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, se http://www.konsumentverket.se .

Ångerrätt gäller ej i de tillfällen vi skräddarsyr en produkt åt kund.

 

Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

 

Personuppgiftslagen
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Vi lagrar uppgifter rörande din order i 2 år.